از ویندوز تا شبکه
از ویندوز تا شبکه

از ویندوز تا شبکه

قابلیت‌های جدید Hyper-V در Windows 2012 R2

در Hyper-V ارائه شده به همراه Windows 2012 R2 قابلیت‌های جدیدی معرفی شده است. در چند مقاله به بررسی این قابلیت‌ها خواهم پرداخت. مقاله اصلی را می‌توانید در آدرس

http://4sysops.com/archives/server-2012-r2-hyper-v-generation-2-vm-interaction-auto-activation

مشاهده کنید.

 

 در ساختار جدید VM های Hyper-V می‌توانید نسخه این ماشین‌های مجازی را نسل اول و یا نسل دوم انتخاب کنید. ماشین‌های مجازی نسل اول همان ماشین‌های مجازی هستند که در نسخه قبلی استفاده می‌شدند. اما ماشین‌های مجازی نسل دوم به همراه آخرین نسخه ویندوز سرور معرفی شده‌اند. ماشین‌های مجازی نسل دوم بر اساس UEFI کار می‌کنند در حالی که ماشین‌های مجازی نسل اول بر پایه BIOS کار می‌کنند. فقط در Windows 2012 R2, Windows 8.1 می‌توانید از نسل دوم استفاده کنید. در استفاده از ماشین‌های مجازی نسل دوم از Secure Boot نیز پشتیبانی می‌شود که باعث می‌شود سخت افزارهای کمتری نیاز به شبیه سازی باشد.


در صورتی که شما نگاهی به Device Manager در هر دو نسخه بیاندازید می‌توانید این کمتر بودن سخت افزارها را مشاهده کنید. مثلا در تمام ماشین‌های مجازی امروزی پورت‌های PS/2 ، پورت‌های سریال و یا قابلیت‌های سخت افزاری که عمدتا استفاده نمی‌شود. پشتیبانی می‌شود. در نسل اول باید این شبیه سازی صورت گیرد به دلیل اینکه سیستم عامل نمی‌داند که در محیطی مجازی در حال استفاده می‌باشد و سرور میزبان باید نهایت شرایط سخت افزاری را برای او فراهم کند تا بتواند سروری را در محیط مجازی اجرا کند. در حقیقت برای اینکه به ماشین مجازی بفهمانیم که محیط سخت افزاری است نیاز به شبیه سازی سخت افزارها باشد. این مشکل در نسخه جدید ویندوز حل شده است چون زمانی که یک Windows 2012 R2/ 8.1 را برای ماشین مجازی استفاده می‌کنید می‌داند که در محیطی مجازی استفاده می‌شود و نیازی به شبیه سازی بسیاری از سخت افزارها ندارد. به همین خاطر این سیستم‌ها سازگاری بسیار بیشتری با محیط‌های مجازی دارند.



در نسل دوم ماشین‌های مجازی تغییری در کارایی ایجاد نشده است اما در این نسل به شما اجازه داده می‌شود تا از SCSI VHD(X) سیستم را بوت کنید. پس دیگر به IDE نیازی ندارید به همین خاطر فرآیند نصب سیستم عامل تا ۵۰ درصد و فرآیند بوت سیستم عامل تا ۲۰ درصد سریعتر انجام می‌شود.

بهتر کردن فرآیند کارکردن با محیط کنسول ماشین مجازی نیز در نسخه جدید Hyper-V انجام شده است. شاید برای تمام مدیرانی که با ساختار مجازی کار کرده اند کپی کردن از سیستم مدیریت ساختار مجازی به درون کنسول ماشین مجازی یکی از سختی‌های کارکردن با ساختار مجازی می‌باشد. دلیلی که نیازی به این قابلیت در بعضی از سازمان‌ها دیده نمی‌شود مساله امنیت ماشین‌های مجازی استیعنی اینکه انتقال فایل به کنسول ماشین مجازی بصورت copy/paste می‌تواند ناقض امنیت سیستم باشد. اما در بعضی از موارد به این قابلیت‌ها نیاز می‌باشد. بیشتر مدیران شبکه برای اینکه بتوانند این کارها را انجام دهند به ماشین مجازی remote desktop می‌زنند و کار خود را انجام می‌دهند. مایکروسافت در نسخه جدید این قابلیت را دلخواه کرده است. یعنی شما می‌تواند بوسیله RDS قابلیت‌هایی مانند RDPرا در اتصال به ماشین مجازی بوسیله کنسول Hyper-V داشته باشید. در Hyper-V جدید این قابلیت بصورت دلخواه می‌تواند فعال یا غیر فعال شود. در صورت فعال کردن enhanced VM interaction شما از پشتیبانی کامل از صدا، عکس‌، فایل‌ها و فولدرها، همچنین copy/paste کردن کلمات با حفظ فرمت قبلی را خواهید داشت. همچنین بصورت کامل می‌توانید از کارت‌های هشمند و USB redirection نیز استفاده کنید. مایکروسافت تمام قابلیت‌های RDP را در این رابط کاربری جدید گنجانده است.

زمانی که شما از نسخه استاندارد ویندوز ۲۰۱۲ استفاده می‌کنید به شما دو مجوز دو نسخه ماشین مجازی نیز داده می‌شود. در صورتی که شما از نسخه datacenter استفاده کنید به تعداد نامحدود اجازه استفاده از سرور ۲۰۱۲ مجازی را خواهید داشت. در نسخه Windows 2012 R2 Datacenter تمام ماشین‌های مجازی ۲۰۱۲ ی که ایجاد می‌شوند بصورت پیشفرض activate می‌باشند و دیگر نیازی نیست که شما آنها را activate کنید. البته این در صورتی است که میزبان آنها که این ماشین‌های مجازی بر روی آن قرار گرفته است activate باشند.

به نقل از : http://www.bexpert.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.